Çocuklar okula ilk başladıkları dönemlerde ödev yapmakta problem
yaşayabilirler. Çünkü bu onlar için yeni bir görevdir. Ödevlerini nasıl
yapacaklarını, bilgiye nasıl ulaşacaklarını bilemeyebilirler.
Okuldan geldikten sonra bir de ödevle uğraşmak sıkıcı gelebilir.
Bu nedenle ailelerin çocuklarına nasıl ders yapacaklarını öğrenmeleri
konusunda yardım etmeleri faydalıdır. Ancak yardım etmek çocukları
yorulduğunda onların yerine çocukların ödevini yapmak değil, nasıl
yapması gerektiği konusunda bilgilendirmek, sözlüğe nasıl bakacağını,
bilgiye nasıl ulaşacağını öğrenmesini sağlamak, bunları kendi
yapabilecek hale gelene kadar yönlendirici olmaktır.
Anne-babalar çocuk bunları öğrendikçe aşamalı olarak ödev yapma
sorumluluğunu tamamen çocuğun kendisine bırakmalı ve anlamadığı,
zorlandığı ve ne yapacağını bilemediği durumlarda ona yardıma hazır
olduğu mesajını vermelidirler. Fazla yardım edilen çocuklar sorumluluk
alma alışkanlığını kazanamaz ve sorumluluklarının başkalarının üzerine
yıkma davranışını alışkanlık haline getirebilirler. Yardım veren kişi
yanlarında olmadığında başaramayacakları hissine kapılıp, çabuk
vazgeçen, yapamadıklarında ağlayan, problem çıkaran çocuklar haline
gelebilirler.
Hiç yardım etmemek çocukta zorluklar karşısında desteksiz
kalabileceği duygusunu uyandırır. Bu da hayatının başka alanlarında da
güvensiz ve korkak tavırların temelini atabilir.
Ev ödevleri bir çok aile için benzer sıkıntılar anlamına gelmektedir.
Çoğu çocuk neden ödev yapması gerektiğini anlayamaz ve ödevlerden
kurtulmanın yollarını arar. Çocukların bir türlü ödev yapmaya
başlayamaması, ödevlerini yazmayı unutmaları, ödev için gerekli eşyaları
bulamamaları, çeşitli bahanelerle ödev yapmayı ertelemeleri, bitmedi
yapamıyorum diye ağlamaları pek de yabancısı olduğumuz durumlar
değildir. Bazı öğrenciler ev ödevlerini yapma konusunda isteksiz
olabilirler. Bazı çocukların gözünde ev ödevleri her gece sıkıntı ve
stres yaratan bir durumdur. Ödev yaparlarsa zamanlarını hep buna
harcamış olurlar, yapmazlarsa kendilerini suçlu hissederler.
Öğretmenleri tarafından azarlanır, sınıfta utandırılır ve evde aile içi
tartışmalara neden olur. Aile içinde kızgınlıklar, küskünlükler,
karşılıklı olumsuz duygulara sebep olur.
Anne-babalar bu sorunla nasıl baş etmeli? Anne-babalar çocuklarının
ödevi yapmalarını direkt olarak kendi sorunu imiş gibi öne
çıkarmamalıdır. Ev ödevi çocuğa sorun çıkarınca ana-babanın en etkili
aracı etkin dinlemedir. Çocuğunu sakin bir şekilde dinlemeli,
duygularını açığa çıkarmasına fırsat vermelidir. Anne-babalar çocukların
duygularını paylaşmaya çalışmalıdırlar. Şöyle ki, “seni duyuyorum,
duygularını anlıyorum, onları kabul ediyorum, sana bu sorunla baş
etmende ve kendi çözümünü bulmanda yardım etmek istiyorum…” Çocuk sosyal
yaşamında hiçbir sorumluluk almıyor, ondan beklenen vazifeleri yalnız
başına yapamıyorsa ödev sorumluluğunu da alamayacaktır. Çocuklara
ödevler dışında da yaşına uygun sorumluluklar verilmelidir. Organize
olmayı, düzenli olmayı öğrenmesine yardım okul hayatı başlamadan çok
daha önce başlamalıdır. Sıkıntı sadece ödev yapmakla ilgili değil,
sınıfta dersi takip etmeyle ilgiliyse ya da belirli derslerin
ödevlerinde sıkıntı oluyorsa bu zorlanmaların kaynağını bulmaya
çalışmak, öğretmeniyle görüşmek ve öğrenme süreçleri ya da dikkatle
ilgili bir problem olup olmadığını anlamaya çalışmak gerekir. Çocuklara
ödev yapma alışkanlığını kazandırmanın sabır ve zaman istediğini
unutmamak gerekir. Ev ödevleri değerlidir ama çocuğunuzun bedensel,
zihinsel ve duygusal sağlığını destekleme ve geliştirme çabalarınızdan
vazgeçmeyin. Ev ödevleri kadar çocuğunuzun hobileri olması spordan ve
sanattan zevk alması önemlidir. Ebeveynler çoğu zaman kendileri
hatırlatmadan çocukların ödev yapmadıklarını, çocukların ödevlerini
baştan savma yaptıklarından şikâyet ederler.
Ebeveynin bu şikâyetlerinin kaynağı yine kendilerinin olumsuz
davranışlarından kaynaklanıyor olabilir. Mesela çocuğun unuttuğu ödevini
onun yerine telefonla öğreniyorsa ya da araştırma ve proje ödevlerini
anne-baba çocuğun yerine yapmaya kalkışıyorsa çocuk ödev yapma
sorumluluğunu kendi üzerine almaz. Bunu ailenin sorumluluğu gibi düşünür
ve her defasında onların hatırlatma ve yardımına ihtiyaç duyar.
Sürekli ödevlerini yapıp yapmadığı sorgulanan çocukta “Nasıl olsa ben
hatırlamasam da annem-babam hatırlatır.” düşüncesi oluşur ve siz
söylemeden, hatırlatmadan ödev yapmaz. Ebeveynin ödevlerini yaparken her
zaman çocuğun yanında olması çocukta alışkanlık haline gelirse çocuk,
onlar olmadan ödevlerini yapmaz. Anne-babanın ödevleri kontrol ederken
sıkı düzeltmeler yapması, sürekli eleştirilerde bulunup sık sık müdahale
etmesi şeklinde mükemmellik beklentisi, çocuğun ödev üzerinde özenerek
yapayım diye gereğinden fazla oyalanıp vakit kaybetmesine neden olur.
Anne-baba eve gelir gelmez, dinlenmeden ödev yapması konusunda çocuğa
sürekli uyarılarda bulunursa çocuk ödev yapmaktan soğur.
ÖDEV YAPMA ÇOCUKTA NASIL ALIŞKANLIK HALİNE GETİRİLİR?
* Çocuğunuza ödev ortamı hazırlayın. Çocuğun ödevlerini ne zaman
yapacağı, ne kadar süreceği ve nerede yapacağı belli olursa çocuk
ödevlerini yapmada üşengeç davranmaz. Bu nedenle çocuğunuzun yaşına ve
ihtiyacına uygun bir çalışma programını okulun ilk günlerinden itibaren
oluşturun. Bunu yaparken dinlenme süreleri içerikleri masada oturma
süresi ve kısa molalarla ilgili çocuğunuzun da fikrini alın. Ev ödevi
için her gün düzenli ‘’ödev saati’’ oluşturmasını sağlayın.
* Çocuğunuza çalışabilmesi için uygun ortamı sağlamaya çalışın.
Sürekli aynı yerde çalışması konsantrasyonu artıracağından, en uygun
yeri birlikte belirleyin. Ortamın sessiz ve düzenli olmasına dikkat
edin.
* Çocuğun ödev yapma zamanında TV vs. açık olmamasına dikkat edin.
* Eğer çocuğunuz ödevlerini özensiz sadece göstermelik yapıyorsa ödev
için belirli bir süre belirlemek bu yanlış alışkanlıktan onu
kurtarabilir.
* “Çocuğa “Ne çabuk bitirdin?”, “Hadi çabuk odana geç ödevlerini
kontrol et.” şeklinde sürekli uyarılarda bulunmak ödeve karşı soğukluk
duymasına neden olur.
*Eğer çocuk ödevinin tümünü yapmakta zorlanıyorsa, o zaman ödevi
küçük parçalara ayırın. Örneğin, otuz problemi yapması yerine ‘’beş
problemi çöz, bana getir bana göster’’ deyin ve mutfağa yada salona
gidin. Çocuk beş problemi çözüp getirdiğinde, çabasından dolayı onu
övün. ‘şimdi beş tane daha yap, sonra bana göster deyin’.
* Ödev için gerekli malzemeleri önceden çocuğunuzla birlikte temin edin, ödevden önce masada hazır bulunmasını sağlayın.
* Çocuğunuz yaptığı ödevleri okula götürmede sık sık unutkanlık
yaşıyorsa odasında “Ödev koyma köşesi” oluşturun. Akşamdan ödevlerini
oraya bırakma ve sabahtan oradan alma alışkanlığını zamanla
kazanacaktır. *Zamanında tamamlanan ödevin ardından, birlikte yapmaktan
hoşlandığınız ortak bir faaliyeti gerçekleştirin. (satranç oynamak, film
izlemek gibi)
* Siz olmadan ödevlerini yapmıyorsa, ödevlerini nasıl yapacağı
konusunda önce yol gösterin, kendi başına yapması için süre belirleyin.
* Asla onun yerine ödevlerini siz yapmayın.
* Çocuk ödevlerini kasıtlı olarak yapmıyorsa bu durumun nedeni
ailenin çocuğu yeterince motive edememesi ve çocuktaki özgüven eksikliği
olabilir. Çocuk, “Zaten ödevlerimi yapsam da ailemin istediği başarıyı
yakalayamıyorum.” şeklinde düşünüp ödevleriyle uğraşmayabilir.
*Çocuğunuzun ev ödevini değerlendirmek sizin göreviniz değildir.
Sadece bir hata gördüğünüzde uyarın. Fakat bu yüzden onunla mücadeleye
girmeyin. Çocuğun okula düzeltilmemiş haliyle ödevi götürmesine izin
verin. Öğretmen, çocuğun nerede sorun yaşadığını bilmek ister. Eğer siz
çocuğu hep düzeltilmiş ödevle gönderirseniz, öğretmen çocuğu olduğundan
daha farklı bir şekilde tanımış ve yanıltılmış olacaktır.
* Ödev yapmadığında çocuğa hakaret, aşağılayıcı sözlerle ceza vermeyin.
* Anne-babanın çocuğa gülümsemesi, onun çabasını övmesi çocuk için en
büyük ödüldür. Bu yüzden ödevleri maddi bir ödüle bağlamayın.
* Çocuklar en iyi oyunla öğrenirler. Ödevlerin içine biraz oyun katın.
* Ödevin ne yarar sağladığı her defasında çocuklara anlatılıp ödev yapmaya motive olmaları sağlanmalıdır.
Ödev ne kazandırır? Ödevlerini düzenli yapan çocuklar yapmayanlara
göre okul hayatında her zaman daha başarılı olur. Ödev başarıda
istikrarlı olmayı yani başarının her zaman devam etmesini sağlar.
Ödevlerle çocuğun ne kadar öğrenip öğrenmediği tespit edilir.
Öğrenilenlerin tekrarının yapılmasını sağlar, unutmayı engeller. Çocuğa
zaman planlaması yapmasını öğretir. Sorumluluk duygusunun gelişmesini ve
başladığı işi bitirme alışkanlığını çocuk, ödev sayesinde kazanır.
KAYNAK: www.webanne.com
ÇOCUKLARA ÖDEV YAPMA ALIŞKANLIĞI NASIL KAZANDIRILIR
09:54
alışkanlık .
anaokulu .
çocuk .
ders .
ders yapar .
kazandırma .
nasıl .
yapmıyor